پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226771
استعفا براي فرار از استيضاح رسواکننده/ 8000 ميليارد فساد صندوق به همراه وام‌هاي ميلياردي و وام دو ميليوني که به هيچ معلمي داده نشد!
تاریخ انتشار : 1395/08/02 15:39:14
نمایش : 913
شايد اگر استيضاح علي اصغر فاني در مجلس نهم که بواسطه لابي گسترده دولتي ناکام ماند، به ثمر مي نشست، امروز شاهد آتش زدن به ذخيره سال ها کار پر مشقت فرهنگيان که براي روز مبادا در صندوق ذخيره فرهنگيان اندوخته‎اند نبوديم، ماجرايي تاسف بار، ماجراي فسادي 8000 ميلياردي که دولت يازدهم اصرار دارد با عزل وزير آموزش و پرورش، سرپوشي بزرگ بر روي آن بگذارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هنوز چند هفته اي از آغاز سال تحصيلي نگذشته بود که يک خبر حيرت انگيز، محافل فرهنگي و دانش آموزي کشور را به خود مشغول کرد. اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان، صندوقي به اسم فرهنگيان که هر ماه بخشي از حقوق آنها را اخذ مي کرد و قرار بود با سرمايه گذاري اين مقدار اندک از حقوق ناچيز فرهنگيان، براي آنها خدماتي بيش از آنچه که وزارتخانه تخصيص داده است، فراهم کند. و نکته مهم و تاسف بار آنجا بود که وزير آموزش و پرورش که مي بايست اولين مدعي اين پرونده باشد، خود رئيس هيات مديره اين صندوق بوده است.

 

اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان

 

حسين مقصودي، سخنگوي فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس در شهريور ماه خبر از فساد مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان داد و گفت:

 

«شفاف سازي در صندوق ذخيره فرهنگيان يکي از دلايل اصلي استيضاح وزير آموزش و پروش است که طي تحقيقات به عمل آمده در حدود هشتاد هزار ميليارد ريال فساد مالي در اين صندوق گزارش شده است».

 

 مقصودي با اعلام خبر بازداشت چند نفر در اين خصوص، تصريح کرد: «شخص مدير عامل صندوق ذخيره نيز اين فساد را قبول داشته و مبلغ آن را 3هزار و 500ميليارد تومان عنوان مي‌کند». 

 

اين خبر، شوک عظيمي در بدنه آموزش و پرورش و به فرهنگيان وارد کرد؛ چرا که معلمان تصور هم نمي‌کردند صندوقي که قرار بود براي آنها کار کند، اکنون وسيله سوء استفاده گروهي قرار گيرد.

هيأت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان تلاش کرد با ايجاد تغييرات در اعضاي هيأت مديره و مديرعامل صندوق، از بازتاب مشکلات بکاهد اما اصرار وزارت آموزش و پرورش بر عدم تغيير اعضاي هيأت مديره صندوق و حمايت از آن، ماجرا را کمي پيچيده کرد.

 

ورود دادستاني و بازداشت 5 نفر، شک و شبهه‌هايي که نسبت به عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان وجود داشت را به يقين مبدل کرد و تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان در جلسه علني يکشنبه 25 مهر با 200 رأي موافق، 6 رأي مخالف و 4 رأي ممتنع از مجموع 255 نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب رسيد.

 

سه شنبه صبح يعني 27 مهرماه و در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، استيضاح وزير آموزش و پرورش با 45 امضا وصول شد.

و نکته ويژه اين بود که اين بار جو غالب بر مجلس، با استيضاح موافق بود؛ حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا سليمي عضو کميسيون آموزش مجلس در اين خصوص گفت: رأي بالاي نمايندگان در خصوص تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان که از موارد استيضاح بوده، نشان مي‌دهد که فضاي مجلس به سمت استيضاح وزير آموزش و پرورش است. 

 

پس از تغيير در وزارت آموزش و پرورش گمانه زني هايي در خصوص عزل فاني مطرح شد که يکي از آنها مربوط به حواشي صندوق ذخيره فرهنگيان بود و عنوان مي شود ناگفته هايي در اين صندوق وجود دارد که تمايلي به افشاي آن نيست.

 

حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فساد موجود در صندوق ذخيره فرهنگيان گفت:‌ در هر نهاد يا سازماني که نظارتي نباشد و افرادي که در قيد و بند مسائل شرعي و ديني و انضباط مالي نيستند منصوب شوند، چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد.

 

وي افزود: آقاي رئيس جمهور بايد کساني را به کار بگمارد تا گزارش‌هاي دقيقي از مفاسد به وي ارائه کنند که در غير اين صورت مسئوليت هم به گردن وزارتخانه مربوطه و هم به گردن شخص آقاي رئيس جمهور است.

 

نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برکناري وزير آموزش و پرورش از سمت خود، اظهار داشت: کنار گذاشتن علي‌اصغر فاني از وزارت آموزش و پرورش نوعي فرار به جلو بود و دولت با اين کار خود سعي کرده تا در جلسه استيضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح نشود.

 

حاجي‌دليگاني خاطرنشان کرد: ما وظيفه خود مي‌دانيم که موضوع فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان را پيگيري کنيم و بيان اين مصاديق نه تنها ضعف نيست بلکه نشانه قوت نظام است که به طور دقيق اينگونه موارد را رصد و به مردم اعلام مي‌کند.

 

 

 

علي‌اکبر کريمي نماينده مردم اراک در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار داشت: اگر چه به ظاهر فاني وزير سابق آموزش و پرورش در نامه‌اي به رئيس‌جمهور براي استيضاح اعلام آمادگي کرد، اما واقعيت اين است که دولت با توجه به تخلفات و فساد گسترده‌اي که در صندوق ذخيره فرهنگيان و همچنين مشکلات عديده‌اي در سطح وزارت آموزش و پرورش که نارضايتي‌هاي گسترده‌اي را در سطح کشور به وجود آورده بود، در مجموع با اين تصميم عملاً از افشاي واقعيت‌ها و فساد گسترده‌اي که در صندوق ذخيره فرهنگيان بود جلوگيري کرد و پازل نسبتا گسترده‌اي که براي جابجايي بين وزرا و مسئولين دولت و جابجايي‌ها و تغييراتي که تحت عنوان ترميم کابينه دنبال مي‌کرد، را عملياتي کرد.

 

 

 

چرا نايب رئيس هيأت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان جايگزين فاني شد؟

 

سيدمحمد بطحايي که ديروز به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوي رئيس جمهور منصوب شد، نايب رئيس هيأت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان است. به جاي آنکه طي اين مدت اخير نسبت به هشدارهاي نمايندگان مجلس و رسانه‌ها درباره وضعيت صندوق ذخيره تمهيداتي بينديشد از عملکرد آن دفاع کرده است!

 

وي ۱۷ شهريور امسال و پس از انتشار اخبار در خصوص اختلاس صندوق ذخيره فرهنگيان گفته بود: حرکت در مسير بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان نياز به پشتکار دارد زيرا هميشه سنگ‌اندازي مي شود که نمونه آن هجمه به صندوق ذخيره فرهنگيان است!

 
پرداخت وام‌هاي ميلياردي به 5 نفر توسط صندوق ذخيره فرهنگيان
7هزار و 700 ميليارد تومان دارايي صندوق ذخيره

 

پرداخت وام‌هاي ميلياردي به ۵ نفر، سوءاستفاده مالي در شرکت‌هاي زيرمجموعه و ادعاي ضرر۵۰۰ ميليارد توماني بخشي از وضعيت مالي صندوق ذخيره فرهنگيان بود که بارديگرمطالبه فرهنگيان مبني بر شفاف‌سازي وضعيت صندوق را تداعي مي‌کند.

 

 صندوق ذخيره فرهنگيان که در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ويژه در ايام بازنشستگي فرهنگيان پا به عرصه وجود گذاشت، به عنوان سازماني اقتصادي پا به عرصه وجود گذاشت تا با فعاليت‌هاي اقتصادي نظير اداره شرکت‌ها، سرمايه‌گذاري در سهام شرکت‌ها و صنايع بزرگ از جمله نفت، پتروشيمي و معادن و انجام امور خدماتي، منافع اقتصادي و سطح رفاه فرهنگيان عضو را بهبود بخشد.

 

 

 

اما عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان سال‌هاست که مورد انتقاد است و اين صندوق با ده‌ها شرکت زيرمجموعه از بانک تا پتروشيمي در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفيقي نداشته و اين در حالي است که سرمايه‌هاي اين صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگيان و واريز 5 درصد سهم دولت کسب شده است براين اساس دارايي صندوق ذخيره تا پايان سال مالي 94، 7 هزار و 700 ميليارد تومان است که با برآورد ارزش افزوده آن حدود 10 هزار ميليارد تومان است.

انتخاب اعضاي هيئت مديره، مديرعامل، رئيس هيئت مديره و بازرس از وظايف و اختيارات هيئت امناي صندوق ذخيره است و رئيس هيئت امنا وزير آموزش و پرورش، نايب‌رئيس هيئت امنا معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش و در اين ميان پنج نفر از فرهنگيان شاغل، بازنشسته يا متخصصان اقتصادي کشور به‌انتخاب وزير آموزش و پرورش نيز به‌عنوان اعضاي هيئت امنا انتخاب مي‌شوند.

 

 

760 هزار فرهنگي عضو صندوق ذخيره

 

در حاليکه صندوق ذخيره فرهنگيان با حدود 25 شرکت زير مجموعه در بخش‌هاي مختلفي از صنعت تا پتروشيمي و بانک و بيمه فعاليت مي‌کند اما نتوانسته خدمات قابل توجهي را به اعضاي خود ارائه دهد. حدود 760 هزار نفر از جامعه يک ميليوني فرهنگيان عضو اين صندوق هستند و آنچه صندوق ذخيره را براي آنهاجذاب کرده پرداخت سهم دولت به موازات سهم عضو است.

 

 

 ابهامات مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان

 

در شرايطي که اين روزها اخبار مختلفي در رابطه با عدم شفافيت مالي اين صندوق به گوش مي‌رسد و به اذعان مسئولان صندوق، سه هزار ميليارد تومان وام به 5 نفر بدون اخذ ضمانت‌هاي لازم اعطا شده است، فرهنگيان بيش از گذشته احساس مي‌کنند که فعاليت‌هاي صندوق ذخيره نيازمند شفاف سازي است.در رابطه با فعاليت بانک سرمايه ابهامات بسياري وجود دارد به عنوان مثال شايعاتي درخصوص اعطاي وام 280 ميليارد توماني به يک شرکت شنيده مي‌شود.

 

جبار کوچکي نژاد عضو ديگر کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينکه اوضاع صندوق ذخيره فرهنگيان خراب‌تر از اين حرف‌هاست،‌ در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد:‌ بدانيد که 6 هزار ميليارد تومان از پول فرهنگيان چپاول شد و بانک سرمايه، ماشين‌سازي اراک و ساير بنگاه‌هاي اقتصادي زير مجموعه ورشکست شدند.

 

وي مي‌افزايد: از آغاز به کار مجلس دهم، گزارش‌هايي مبني بر سوءاستفاده‌هاي مالي در شرکت ماشين‌سازي اراک، هلدينگ پتروشيمي، بانک سرمايه، شرکت خانه‌سازي معلم که جزو شرکت‌هاي زير مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان است، به دست ما رسيده است.

 

طبق تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران وزارت آموزش و پرورش موظف به تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان شده و براي تامين منابع آن عنوان شده که « فرهنگيان مي‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزاياي خود را به حساب صندوق واريز کنند. در عين حال دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همين منظور در بودجه سالانه منظور مي گردد، به صندوق مزبور واريز کند. سهم‌الشرکه فرهنگيان در هنگام بازنشستگي و از کارافتادگي و يا بازخريدي به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد مي‌گردد.»

 

 شهاب الدين غندالي مدير عامل صندوق ذخيره فرهنگيان در پاسخ به اين پرسش که «سوال همگان اين است که چرا بانک سرمايه اين مقدار وام‌هاي کلان به يک سري از افراد و شرکت‌ها داده است؟»، اظهار داشت: کدام بانک از اين وام‌ها نداده است.

 

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه «مگر ماهيت تشکيل بانک سرمايه منتفع شدن فرهنگيان از خدمات آن نيست و چرا يک فرهنگي نتوانسته حتي يک وام 2 ميليون توماني از بانک سرمايه دريافت کند؟»، خاطرنشان کرد: بانک سرمايه يک بانک تجاري است و بانک قرض الحسنه نيست؛ بانک تجاري طبق دستورالعمل بانک مرکزي تعريف خودش را دارد.

 

 

 

غندالي افزود: بانک سرمايه تسهيلات را مطابق نرخ بانک مرکزي بايد پرداخت کند و سپرده را بر اساس نرخ بانک مرکزي عمل مي‌کند، و نمي‌تواند تسهيلات 4 درصدي بدهد.

 

غندالي در واکنش به اين موضوع که «بالاخره گفته مي‌شود که ماهانه از حساب فرهنگيان مبلغي به عنوان حق عضويت در صندوق ذخيره فرهنگيان کسر مي‌شود و اين توقع را دارند که از اين موضوع بهره‌مند شوند، براي اين موضوع چه پاسخي داريد؟»، عنوان کرد: حق عضويت فرهنگيان در صندوق ذخيره فرهنگيان ارتباطي به بانک سرمايه ندارد.

 

 

وي افزود: صندوق ذخيره فرهنگيان سهام‌دار 46 درصدي بانک سرمايه است و مگر بانک سرمايه دست ماست؟

 

مدير عامل صندوق ذخيره فرهنگيان در واکنش به اين موضوع که «مگر مي‌شود بانک سرمايه در چند روز به يک شرکت ميلياردها تومان وام پرداخت کند، اين موضوعاتي است که فرهنگيان را نگران کرده است»، گفت: اکنون مطالبات معوق و مطالبات مشکوک الوصول بانک‌هاي کشور بيش از 200 هزار ميليارد تومان است که 4 هزار ميليارد تومان آن مربوط به بانک سرمايه است.

 

وي ادامه داد: به اعتقاد من در مقايسه با ديگر بانک‌ها اين رقم زياد نيست ولي در مقايسه با خودمان زياد است؛ کدام بانک دولتي و غيردولتي است که مطالبات معوق نداشته باشد.

 

وي اضافه کرد: مشکل ما اين 3 يا 4 دلالي است که در بانک سرمايه و ساير بانک‌ها بدهکار هستند که با اين‌ها درگير هستيم؛ اقدام کرديم و مشغول وصول مطالبات هستيم ضمن اينکه قوه قضاييه و نهادهاي نظارتي هم به کمکمان آمده‌اند.

 

19 ميليارد تومان از حقوق فرهنگيان ماهانه وارد صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌شود

 

به گفته شهاب‌الدين غندالي مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان، اکنون ماهانه حدود 19 ميليارد تومان از حقوق فرهنگيان وارد موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌شود و «کارکنان غيررسمي آموزش و پرورش»، «بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان ­هاي وابسته»، «کارکنان مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان و شرکت­‌هاي تابعه»، «شرکت­ ها و موسساتي که به نوعي با وزارت آموزش و پرورش ارتباط و نسبت دارند»، «کارکنان مدارس غيرانتفاعي»، «دانشجو معلمان» و «تمام دانش‌آموزان و اولياء آنها» به عنوان اعضاي اين صندوق محسوب شوند.

 

فيش حقوقي يک فرهنگي و کسر ماهانه بابت عضويت در صندوق ذخيره فرهنگيان

 

27 شرکت ارکان اصلي فعاليت اقتصادي صندوق ذخيره

 

صندوق ذخيره فرهنگيان امروز 27 شرکت زير مجموعه دارد که به زبان ساده‌تر، اين صندوق بزرگترين هلدينگ آموزش و پرورش و به اذعان کارشناسان اقتصادي، يکي از بزرگترين هلدينگ‌هاي اقتصادي کشور محسوب مي‌شود، اين شرکت‌ها را مي‌توان در گروه‌هاي مختلف تقسيم‌بندي کرد.

 

شرکت‌هاي گروه ساختمان و زير مجموعه اين صندوق شامل «شرکت ساختماني معلم» و «شرکت تأمين مسکن فرهنگيان» است.

شرکت‌هاي گروه خدمات رفاهي زير مجموعه اين صندوق شامل «شرکت خدمات مسافرتي و جهانگردي زاگرس»، «شرکت ليزينگ فرهنگيان» و «شرکت سرمايه‌گذاري اقتصاد و رفاه فرهنگيان» است.

 

 

 

شرکت‌هاي گروه صنايع آموزشي زير مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان شامل «شرکت ايران ارقام»، «شرکت صنايع آموزشي»، «شرکت تجهيزات مدارس ايران» و «شرکت پژوهش و نوآوري» است.

 

شرکت‌هاي زير مجموعه گروه انرژي در صندوق ذخيره شامل «شرکت پترو فرهنگ»، «شرکت کيمياي پارس خاورميانه»، «شرکت پتروشيمي مرواريد»، «شرکت نيروگاهي زيرساخت توليد انرژي‌هاي پاک» و «شرکت پتروشيمي خراسان» است.

 

شرکت‌هاي گروه صنعت زير مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان شامل «شرکت بازرسي مهندسي ايران»، «شرکت ميرداد»، «شرکت آلوپن»، «شرکت پلور سبز»، «شرکت ماشين سازي اراک» و «شرکت بازرسي مهندسي و صنعتي ايران» است.

 

شرکت‌هاي گروه بورس، بانک و بيمه زير مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان هم شامل «شرکت خدمات بيمه اي شرف اطمينان»، «بانک سرمايه»، «شرکت سرمايه گذاري فرآيند»، «بيمه معلم»، «شرکت سرمايه گذاري فرهنگيان»، «شرکت کارگزاري ارديبهشت ايرانيان» و «شرکت خدمات بيمه‌اي اميد آسايش و سرمايه ايرانيان» است.

 

 

 

*ساختمان 200 ميلياردي صندوق ذخيره در شمال تهران

 

در کنار معرفي شرکت‌هاي تابعه و فعال در حوزه‌هاي اقتصادي که شايد به زعم مسئولان ارشد اين صندوق لازمه درآمد زايي براي تسهيل و ارتقاي معيشت فرهنگيان است، اما بايد به ساختمان رؤيايي اين صندوق دريکي از مناطق شمالي شهر تهران اشاره کنيم که در سال گذشته به مبلغ 118 ميليارد تومان خريداري شد و به اعتراف غندالي مدير عامل اين صندوق در جمع خبرنگاران، در حال حاضر مشتري 200 ميلياردي پاي خريد اين ساختمان عظيم نشسته است؛

 

ساختماني که با توجيه آبروداري و جلب اطمينان شرکت‌هاي خارجي هنگام قراردادهاي بين المللي و با اين دليل غير منطقي که به عنوان يک فعال اقتصادي بايد داراي مکان در خور و شايسته اي باشيم، از اسکان در ساختماني در مرکز شهر خودداري کرده و به منطقه‌اي در يکي از گرانترين مناطق تهران مهاجرت کرده است؛ به طوري که با حضور در اين ساختمان تنها چيزي که احساس نمي‌شود، روح حاکم بر فضاي آموزش و پرورش و تعليم و تربيت است و تنها عنوان فرهنگيان، پسوند صوري و نامأنوسي براي کامل شدن شکل ظاهري تابلوي اين صندوق است!

 

فرهنگياني که بسياري از آنها براي تأمين ابتداي‌ترين نيازهاي معمول يک زندگي بايد  به انجام کار دوم و حتي سوم اقدام کنند و به جاي صرف وقت در خصوص مسايل علمي و پژوهشي، دغدغه تأمين هزينه‌هاي جاري زندگي را با خود هر روز به کلاس درس ببرند و تنها دلخوشي‌شان اين باشد تا پس اندازي 30 ساله را به اميد مبلغي ناچيز در پايان خدمت، همچون سرابي دنبال کنند.

 

در بين فرهنگيان کساني هستند که گرفتار بيماري هاي خاص براي خود و يا اعضاي خانواده‌ هستند و کسي نمي داند که چگونه موجودي خود را وسواس گونه و بارها محاسبه و جمع و تفريق مي کنند تا بتوانند شب يا شب هايي را براي درمان به صبح بگذرانند.

 

نکته قابل تأمل و توجه ديگر اينکه اين هلدينگ بزرگ اقتصادي و شرکت‌هاي زير مجموعه در چه شرايطي فعاليت مي‌کند که نمي‌توان يک فرهنگي را در جامعه پيدا کرد تا فعاليت‌هاي اين صندوق را به خوبي براي خود و فرزندانش قابل احصا و محاسبه منطقي بداند و تعبير «صندوق آخرت به جاي صندوق ذخيره فرهنگيان»،ُنقل محافل آنها نباشد. 

 

بسياري از فرهنگيان بوده و هستند که براي دريافت کمترين وام مورد نياز خود راهي جز نااميدي و صرف نظر کردن از درخواست به حق خود را در پيش نمي‌گيرند و تنها منت مديران ارشد اين صندوق با ادعاي تأمين معيشت و بهبود آن را يدک مي‌کشند.

 

 3285 ميليارد تومان از پول بانک سرمايه فقط در دست 5 نفر

 

در اين خصوص مي‌توان به تعدادي از اعترافات و اقرارهاي مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اشاره کرد که اعلام کرده است، 3285 ميليارد تومان از پول بانک سرمايه از زير مجموعه‌هاي اين صندوق فقط در دست پنج نفر است که آنها اين پول‌ها را پس نمي‌دهند. 

 

مبلغي که با آن مي‌توان بسياري از مشکلات فرهنگيان را با دادن وام‌هاي کم بهره و مهمتر از آن حفظ شأن و احترام اين قشر زحمت کش، به خوبي حل کرد.

 

شکل گيري اولين تحقيق و تفحص مجلس از صندوق ذخيره فرهنگيان

 

سال هاست موض‍وع تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مجلس شوراي اسلامي مطرح مي شود به طوري که اين موضوع از مجلس شوراي اسلامي هشتم مطرح بود اما اين اتفاق رخ نداد تا اينکه در جلسه علني روز يکشنبه ۲۵ مهرماه، در مجلس شوراي اسلامي دوره دهم، بررسي گزارش کميسيون آموزش و تحقيقات در مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان در دستور کار صحن علني مجلس قرار گرفت.

 

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي از تخلفاتي سخن به ميان مي آورد که نشان مي دهد اين صندوق به نام فرهنگيان و به کام تعداد محدودي از افراد بوده است. به طوري که به گفته ي کوچکي نژاد، ۹۰ درصد تسهيلات اين صندوق به ۳۰ نفر داده شده است و ۱۰ درصد وام خرد به فرهنگيان اختصاص داده شده است.

 

وي مدعي است که در سال ۹۴، اين صندوق بيش از ۱۵۰۰ ميليارد تومان زيان ديد که براي جبران آن اموال منقول خود را ارزش‌گذاري غيرواقعي کرد، امروز بانک سرمايه ۷ هزار ميليارد معوقات غير قابل وصول دارد و تنها يک نفر ۳ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان به اين بانک بدهکار است.

 

کوچکي نژاد با صراحت مي گويد: هيئت مديره شرکت هاي صندوق ذخيره فرهنگيان به صورت باندي و فاميلي اداره مي شود و هيچ تخصصي ندارند و براي هر شرکت بيش از ۲۰ مشاور گرفته اند.

 

وي همچنين از عدم استعلام از مراجع ذيربط براي تائيد صلاحيت هيئت مديره شرکت هاي زيرمجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان انتقاد مي کند و معتقد است، اعضاي هيئت مديره فرهنگيان هرکدام در چندين هيئت مديره عضو هستند.

 

در حالي که شماري از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس تلاش دارند تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان را به دولت قبل نسبت دهند و دولت يازدهم را تبرئه کنند، اما افراد بازداشت‌شده در اين پرونده، مديران منصوب در دولت يازدهم هستند. ضمن آن که تغيير پياپي مديران بانک سرمايه که در دولت يازدهم منصوب شده بودند، جاي هيچ ترديدي نمي‌گذارد که اوج تخلفات رخ‌داده در اين بانک و صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به دو سه سال اخير است.

 

مديرعامل بانک سرمايه در دولت

تاريخ شروع به کار

احمد درخشنده (مديرعامل)

5 اسفند 1392

شهاب‌الدين غندالي (سرپرست)

21 آبان 1393

خيرالله بيرانوند (سرپرست)

27 بهمن 1393

پرويز احمدي (سرپرست)

22 مهر 1394

عليرضا حيدرآبادي پور (مديرعامل)

6 بهمن 1394

محمدرضا خاني (مديريت اجرايي)

2 تير 1395

محمدرضا خاني (مديرعامل)

3 مهر 1395

 

ضمن آن که به گفته نمايندگان مجلس، اوج تخلفات رخ‌داده در صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه که زيرمجموعه آن است، طي سال گذشته بوده است که به نمونه‌اي از آنها اشاره مي‌شود:

 

قاسم احمدي لاشکي نماينده مردم نوشهر و چالوس:

 

صندوق ذخيره فرهنگيان که 917 هزار معلم عضو دارد چند هزارميليارد از پول آنها گم شده است و در وضعيت نابساماني قرار دارد؛ تنها در سال 94 بانک سرمايه بيش از 1500 ميليارد تومان خسارت و زيان ديده است.

 

در 2 سال بانک سرمايه 6مديرعامل عوض کرده که شايد براي سرپوشي از بروز تخلفات انجام شده باشد؛ بيمه معلم که امروز خنثي شده است تنها 20 مشاور از آن محل حقوق دريافت مي کنند اين در حالي است که شخصي به بانک حدود 3 هزار و 900 ميليارد بدهکار است و 90 درصد تسهيلات تنها به 30 نفر ارائه مي شود.

 

جبار کوچکي‌نژاد نماينده رشت:

 

•    هر کدام از مديران عامل و اعضاي هيأت مديره صندوق ذخيره فرهنگيان در چند صندوق ديگر نيز جزء اعضاي هيأت مديره هستند. اعضاي هيأت مديره صندوق دريافتي هاي نجومي دارند و متأسفانه شرکت ساختماني فرهنگيان که مقرر شده بود براي فرهنگيان منازل مسکوني بسازد با شکست مواجه شده است.

 

 بانک سرمايه که متعلق به فرهنگيان است در طول 2 سال شش مدير عامل تعويض کرده يعني هر 4ماه يک مديرعامل و مدير عامل صندوق ماه ها مديرعامل بانک سرمايه شده که سبب ايجاد فسادي بزرگ شده است.

 

اگرچه در دولت‌هاي قبل هم اين موضوع وجود داشت اما در اين دولت اوج گرفت. يعني درست است که افرادي از هيات‌مديره يا مديرعامل در دولت‌هاي قبل تخلفاتي داشتند اما حالا فساد اين صندوق اوج گرفته است.

 

7 هزار ميليارد تومان معوقات بانک سرمايه است که قابل وصول نيست. يک نفر فقط هشتصد ميليارد تومان از اين پول را گرفته است. يک نفر ديگر 3900 ميليارد تومان از اين پول را گرفته و پس نمي‌دهد. و جالب اينجاست که در نهايت با زميني که بي‌ارزش بوده است بدهي خود را تهاتر کرده است. چون هيچ چيز ديگري از او نداشتند. شرکت‌هايي از 200 ميليارد تا 900 ميليارد گرفته‌اند و پس نداده‌اند.

 

 اينها باندي عمل کرده و در سيستم‌هاي مختلف نفوذ داشتند. برخي با يک عدد چک، صد ميليارد به فردي وام داده است. اينها باعث شد قوه قضاييه ورود کند و چندين نفر بازداشت شوند. حدود 10 شرکت همه صوري تاسيس شدند. از جمله شرکت «آريان سور» و چند شرکت ديگر مانند آنکه هر کدام صد تا صدو پنجاه ميليارد تومان از بانک سرمايه وام گرفته‌اند و آن را بازنگردانده‌اند. اين شرکت‌ها بيش از 500 ميليارد از اين طريق از بانک پول گرفته‌اند.

 

 به علاوه يک وام 800 ميليارد توماني با سود يک و نيم درصد را يک خانم گرفته است. اين خانم خودش سمتي نداشته است اما همسر دوم يکي از آقايان مسوول بوده است.

 

آمار و ارقامي که نمايندگان فوق مطرح کرده‌اند نشان مي‌دهد سرجمع تخلفات رخ‌داده در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه، بسيار بيشتر از فساد 3 هزار ميليارد توماني گروه آريا است.

 

برخي نمايندگان مجلس، مجموع تخلفات اين پرونده را 8 هزار ميليارد تومان عنوان کرده‌اند.

 

مطمئنا دستگاه قضايي با متخلفان اين پرونده برخورد جدي خواهد کرد اما مسئولان دولت يازدهم که پيش از اين شعار مبارزه با فساد مي‌دادند، نسبت به اين تخلف عظيم روزه سکوت پيشه کرده‌اند.

 

 

منبع:رجا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html